شهیدی که با ۱۸ گلوله منافقین به شهادت رسید

آیت‌الله محمدجعفر عراقی به عنوان نخستین شهید روحانی کرمانشاهی در سال ۱۳۶۰ در هنگام بازگشت از مسجد با ۱۸ گلوله منافقین به شهادت رسید.

شهیدی که با ۱۸ گلوله منافقین به شهادت رسید

به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، شهید حاج آقا بهاءالدین عراقی در هفتم صفر 1347 هجری قمری، هم‌زمان با میلاد امام موسی کاظم(ع) در کنگاور در خانواده‌ای با چند نسل سابقه و اعقاب روحانی و عالم بدنیا آمد.

این شهید مدتی نزد پدرش، حاج آقا بزرگ، به فراگیری دروس ادبیات عربی پرداخت و در سال 1321 هجری شمسی با اهتمامی که پدر به ادامه تحصیل وی داشت در سن 16 سالگی رهسپار حوزه علمیه قم گردید و بعدها از شاگردان ممتاز حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، محقق داماد و امام خمینی(ره) شد.

سیره و منش رفتاری و اخلاقی پدر بزرگ گرامیشان، حاج آقا بزرگ محمدی عراقی امام جمعه کنگاور، پس از سال‌ها از رحلتش، هنوز زبانزد عام و خاص این منطقه است.

شهید آیت‌الله جعفر بهاءالدین عراقی از یاران و مبارز حضرت امام(ره) بود. از خدمات علمی شهید محمدی عراقی می‌توان به تقریرات درس اصول فقه حضرت امام خمینی(ره)، تأسیس کتابخانه‌ای برای عموم مردم کرمانشاه، تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه قم و کرمانشاه و تشکیل کلاس‌های علمی و جلسات پرسش و پاسخ علوم دینی در بین جوانان و نوجوانان اشاره کرد.

ایشان به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی حکیم و بنابر درخواست و دعوت جمعی از مردم مومن و خونگرم به کرمانشاه بازگشت و به دلیل نیاز شدید شهر و استان کرمانشاه به وجود ایشان، به حضرت آیتالله اشرفی اصفهانی که به فرمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی از سال 1330 ساکن کرمانشاه شده بودند پیوست و در مدرسه علمیه آیت الله بروجردی به تدریس سطوح عالیه فقه و اصول و نیز در مسجد اعتمادی کرمانشاه به اقامه نماز جماعت، تفسیر قرآن و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و تبیین اندیشه‌های انقلابی امام خمینی(ره) پرداخت.

شهید عراقی نسبت به جوانان علاقه خاصی داشت و هنوز مدت کوتاهی از حضور او در کرمانشاه نگذشته بود که مسجد اعتمادی پاتوق جوانان منطقه شد به طوری که اگر شخصی چند دقیقه دیرتر به مسجد می رسید دیگر جایی برای نماز یافت نمی‌شد؛ در حالی‌که بسیاری از حاضران یا اغلب نمازگزاران را جوانان تشکیل می‌دادند و چه بسیار اتفاق می‌افتاد که ایشان دست جوانان سرکوی و برزن را که علایق دینی هم نداشتند می‌گرفت و با خوش مشربی و جذبه اخلاقی و روحانی خود آنها را مشتری مسجد و محراب می‌کرد.

او از شاگردان و پیروان خاص امام(ره) بود که صرف نظر از تحصیل دانسته‌های علمی و نظری در محضر ایشان از طریق تکثیر و نشر اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی‌های ایشان در بین توده‌‌ها، در روشنگری مردم نقش به سزایی داشت.

این شهید پس از نهضت امام خمینی(ره) در سال 1342 و قیام خونین 15 خرداد، مانند دیگر شاگردان و پیروان خاص امام خمینی(ره) در ترویج و تبلیغ و روشنگری مردم و دفاع از اندیشه‌ها و مکتب استادش سر از پا نمی شناخت.

وی در دوران تبعید امام(ره) در کنار آیت الله اشرفی اصفهانی و سایر نیروهای انقلابی نقشی محوری در رهبری مبارزات علیه رژیم پهلوی داشت و به خاطر همین مبارزات، شبانه همراه شهید اشرفی اصفهانی دستگیر و به زندان کمیته ضد خرابکاری در تهران منتقل شدند و تا پیروزی انقلاب در زندان بودند.

قبل از آغاز جنگ تحمیلی که رژیم بعث عراق با چراغ سبز امپریالیسم آمریکایی برای ایجاد مشکلات در مرزهای غربی کشور مزدورانی را تحریک کرده بود، شهید عراقی با اقدامات موثر و روشنگری و فعالیتهای مردمی و همکاری با ارگانهای انقلابی لحظه‌ای از پای ننشست و پیوسته برای نظم و آرامش و رسیدگی به آوارگان و مبارزه با اخلالگران و مزدوران دشمن تلاش می‌کرد و به نمایندگی از سوی حضرت امام و آیات عظام و مراجع تقلید برای سرپرستی و سرکشی و رفع مشکلات اقدام می‌کرد و به دلیل اعتماد خاص امام به وی برای مبارزه با ضد انقلاب در آن زمان با حکم امام امت به عنوان "حاکم شرع" منصوب شد.

در جریان جنگ تحمیلی، فعالیت گسترده شهید محمدی عراقی در بسیج نیروهای رزمنده و همکاری مستمر با نیروهای مسلح، رسیدگی به آوارگان و مهاجران جنگ تحمیلی، پشتیبانی از جبهه‌ها و مناطق جنگ‌زده استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام هنوز از اذهان مردم غیور این خطه فراموش نشده است.

وی بارها به تنهایی یا به همراه شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی از مناطق و مواضع رزمندگان جان بر کف سپاه اسلام در جبهه‌های غرب دیدار ‌کرد و با سخنان خود موجب تقویت روحیه رزمندگان اسلام ‌شد.

بعد از 30 خرداد سال 1360 و آغاز جنگ مسلحانه منافقان، عده زیادی از مسؤولان کشور و مردم و کسبه کوچه و بازار، در سلسله عملیات‌های تروریستی سازمان منافقین به شهادت رسیدند. دامنه این ترورهای کور فقط به پایتخت محدود نشد و تمامی ایران را دربرگرفت.

در جریان انتخابات سال 1360 گروهک منافقین آنچنان فضاسازی تخریبی علیه نیروهای وفادار به نظام ایجاد کرده بود که کمتر کسی از چهره‌های شاخص به میدان رقابت انتخاباتی وارد می‌شد.

در چنین شرایطی زمانی که روحانیت معظم شهر تصمیم گرفتند عالم جلیل القدر حاج آقا بهاءالدین عراقی را برای کاندیداتوری مطرح کنند، وی در مواجه با این موضوع گفت: "من برای انجام تکلیف الهیام میآیم و خوف این را دارم اگر به میدان نیایم و این گروهک‌ها راهی مجلس اسلامی شوند جواب پیامبر اکرم(ص) را چه بدهم؟" او در عرصه انتخابات برای انجام تکلیف الهی وارد شد.

انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و منافقین که حضور حاج آقا بهاءالدین عراقی را برای خود بسیار خطرناک می‌دیدند و پیش از این نیز بارها به خاطر فعالیت‌های موثر، او را تهدید کرده بودند، در همین زمان نقشه ترور او را طراحی و اجرا کردند.

تیم ترور سازمان منافقین در شامگاه بیستم مرداد ماه 1360 برابر با دهم شوال 1401 در حالیکه انتخابات به دور دوم کشیده شده بود و ورود این شهید به مجلس شورای اسلامی قطعی به نظر می‌رسید، طی عملیاتی تروریستی زمانی که این شهید بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به اتفاق پدر بزرگوارشان حاج آقا بزرگ عراقی (نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه کنگاور) و دو فرزندشان از مسجد اعتمادی به سمت منزل عزیمت می‌کردند به آنان حمله کردند و ایشان و یکی از محافظان حزب اللهی این شهید والامقام را نا جوانمردانه به شهادت رساندند و پدر بزرگوار ایشان و یکی دیگر از محافظان را نیز مجروح کردند.

زمانی که پیکر شهید والامقام حاج آقا بهاءالدین عراقی در غسالخانه غسل داده می‌شد واضح بود که حد فاصل سینه این عالم که محل انس با خدا و سر ایشان که محل تفکر در راه انجام وظیفه الهی بود، "بیش از 18 گلوله مسلسل" اصابت کرده بود.

وی تکلیف الهی‌اش را انجام داد و در این راه تا رسیدن به مقام والای شهادت ایستاد و به مقام "عند ربهم یرزقون" دست یافت و پیکر او در مقبره خانوادگی ایشان معروف به "قبر آقا" در کنار گلزار شهدای کنگاور به خاک سپرده شد.

تففه در دین یکی از صفات شهید محمدی عراقی بود

‌نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم بزرگداشت این شهید که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه برگزار شد گفت: یکی از صفات آیت الله شهید محمدی عراقی، تفقه در دین بود و ایشان دین اسلام را در تمام ابعادش می‌شناخت.

 آیت‌الله سیدمصطفی موسوی افزود: شهید آیت‌الله محمدی عراقی در بعد علمی، انقلابی، خودسازی و اطاعت از ولی فقیه زمان بسیار زحمت کشید و از آنجا که حداکثر استفاده را از محضر علمای شهر قم برد برای انجام رسالت خود تصمیم به مهاجرت گرفت و به کرمانشاه آمد.

 عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: هنر آیت‌الله شهید محمدی عراقی ارتباط با اهالی محل و بخصوص جوانان و نوجوانان بود. این شهید با آن روحیۀ مهربان و لطیف در مسیر منزل تا مسجد هر بار چند نفر را با خود به مسجد می‌آورد و آنها را جذب مسجد و دین می‌کرد.

مردم نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: یک روز مبارزه با اسلحه آهنین و در میدان جنگ تن به تن بود اما امروز مبارزه در مقوله فرهنگی و اقتصادی است که پیکر جامعه و وحدت را آغشته به افتراق و اختلاف کرده و اگر مراقبت نشود پیکر جامعه دینی را خراش می‌دهد.

آیت‌الله محمدی عراقی عنوان کرد: جنگ فرهنگی یعنی بی‌بهره شدن از اندیشه، تفکر و عدالت که فرد در این مرحله مأموریت انسانی را درک نمی‌کند و پس باید همه مسئولان با جدیت پای کار بیایند و نگذارند دشمن به اهداف شوم خود دست یابد.

وی با بیان اینکه امنیت مثال‌زدنی در کشور را مدیون و مرهون شهدا هستیم، گفت: حفظ این امنیت و مجاهدت وظیفه ما است و با وجود آن که مشکلات و نابسامانی در جامعه ما بسیار زیاد است اما این مملکت صاحب دارد و خون هزاران شهیدی که در این راه ریخته شده هرگز پایمال نخواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده است، عنوان کرد: مشکلات اقتصادی باعث نشود که ما فکر کنیم انقلاب با اهداف خود زاویه پیدا کرده و فرهنگ دیانت و شهادت از بین رفته است، دشمن دارد به ما فشار می‌آورد و از هر طریق تلاش می‌کند تا بتواند ما را تهدید کند اما در کنار همه این تهدیدهای میلیاردی می‌بینیم در یک روز مردم نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

آیت الله عراقی گفت: نخبگان و دانشجویان باید بصیرت افزایی را در خود پرورش داده و در مقابل خون شهدا احساس وظیفه کنند و دغدغه‌های زندگی آنها را از مسیر اصلی منحرف نکنند و علاوه بر افزایش بصیرت در خود این بصیرت را در مردم جامعه تزریق کنند که خدای نکرده دشمن با افکار پلید خودش به اهدافش دست پیدا نکند.


خروج